Maak nu online uw afspraak voor locatie Hardenberg-Marslanden, Hardenberg-Baalder of Ommen!

Osteopathie voor volwassenen

Chronische rugpijn, buikpijn, hoofdpijn of migraine en uitstralende pijn in arm of been zijn voorbeelden van klachten waarmee veel mensen rondlopen. Soms zijn er middelen die de pijn bestrijden maar de oorzaak niet wegnemen waardoor de klacht steeds terugkomt. Een osteopaat is opgeleid om op zoek te gaan naar de oorzaak van klachten. Daarom wordt niet alleen op de plaats van de pijn onderzocht, maar het hele lichaam wordt getest op bewegingsbeperkingen. Hierbij onderzoekt de osteopaat niet alleen spieren, maar ook organen, de schedel en het bindweefsel.

'Niet alleen de plaats van de klacht wordt onderzocht'

Het is belangrijk dat ons lichaam zich continue kan aanpassen aan de situatie. Dit betekend bijvoorbeeld dat wanneer het buiten koud is ons lichaam warmte vast moet houden en wanneer het buiten warm is we warmte kwijt moeten raken. Ook moet ons lichaam er voor zorgen dat wanneer we sporten meer bloed naar onze spieren gaat dan wanneer we rustig op de bank zitten. Om ons lichaam goed te reguleren maakt het onderscheid tussen activiteit en rust. Bij activiteit gaat er meer bloed naar hart, longen en spierweefsel en minder bloed naar ons verteringsstelsel. In rust is dit juist andersom, er zal dan meer bloed naar ons verteringsstelsel gaan en minder bloed naar het hart, de longen en het spierweefsel. Onze hartslag en ademhalingsfrequentie dalen in rust. Ons zenuwstelsel speelt een belangrijke rol in het aansturen van de bloedvaten, het zorgt er namelijk voor dat de bloedvaten zich gaan verwijden of juist vernauwen. Wanneer weefsel in de problemen is, bijvoorbeeld bij een enkelverstuiking of darmklachten, moet het weefsel optimale doorbloeding met voedingsstoffen en zuurstof krijgen om zo goed mogelijk te kunnen herstellen.

'Ons lichaam maakt onderscheid tussen activiteit en rust'

Met overwegend zachte technieken en soms wat stevigere handgrepen maakt de osteopaat het weefsel weer beweeglijk en optimaliseert hij bezenuwing en doorbloeding. Hierdoor krijgt het lichaam meer mogelijkheden zichzelf te herstellen waardoor klachten kunnen afnemen.

Leest u verder bij 'klachten en indicaties' voor meer informatie over welke klachten een osteopaat behandelt.

Klachten & indicaties